Dzięki sprawnemu akumulatorowi nasz motor jest w stanie pojechać. Jeśli akumulator „wysiądzie”, zwyczajnie nie pojedziemy nigdzie!
Z tego zdaje sobie sprawę praktycznie każdy, chyba że dotychczas nie miał okazji prowadzić, ani samochodu ani motocykla. Co istotne, jest kilka powodów, dlaczego akumulator w naszym motorze nie działa, jakich? Jaki akumulator do motocykla okaże się najlepszy zamiast poprzedniego?
Kiedy akumulator „odmawia współpracy”?
Akumulatory przestają działać z kilku powodów. Przede wszystkim podczas dużych i siarczystych mrozów, gdy nasz samochód stoi na zewnątrz i nie mamy żadnego pomieszczenie, aby móc go schować, a także podczas upałów, kiedy temperatura dochodzi, np. do 35 stopni. Warto jednak zaznaczyć, że w ten sposób mogą bardzo szybko rozładować się akumulatory starsze, które wymagają już wymiany, dużo rzadziej nowsze. Nowe akumulatory możemy rozładować, gdy nie jeździmy autem przez kilka dni lub więcej, podczas wspomnianych warunków atmosferycznych lub kiedy zostawimy, np. włączone światła. Pamiętajmy jednak, by dobrze użytkować samochód i dbać o akumulator, gdyż inaczej będziemy zmuszeni bardzo szybko zainwestować w nowy. Akumulatory często wymienia się przez nieuwagę.
Akumulatory do motocykli możemy podzielić na kilka rodzajów. Najpopularniejszy dotychczas był tradycyjny, czyli kwasowo – ołowiowy, obecnie coraz chętniej i częściej sięgamy po akumulatory żelowe do motocykli lub akumulatory AGM, czyli Absorbed Glass Matt. Co zatem warto wybrać?
Akumulator tradycyjny
Akumulatory kwasowo – ołowiowe są montowane w motocyklach od dawnych lat. Najczęściej to ten model dotychczas montowaliśmy w naszych motorach i bardzo często nie zastanawialiśmy się nad niczym innym. Baterie tego akumulatora działają dzięki elektrodom zanurzonym w elektrolicie. To, co znacząco wyróżnia te klasycznie akumulatory, to możliwość ich całkowitego naładowania. To spora zaleta.
Żel w akumulatorze?
Coraz popularniejsze stają się natomiast akumulatory żelowe do motocykli. W tych modelach nie ma płynnego elektrolitu. Jego nowoczesna technologia opiera się na zastąpieniu żelu kwasem siarkowym i krzemionką. W tym wypadku odpada konieczność wymiany płynów itp. Akumulatory te zapewniają także dłuższy czas pracy, są wydajniejsze, mają także duży zapas mocy, nie rozładują się tak szybko, jak zwykły kwasowo – ołowiowy. Szacuje się, że akumulator też wytrzymuje nawet do 4 miesięcy bez rozruchu. Oznacza to, że możemy bez problemu schować motocykl w zimie na kolejny sezon. Akumulatory żelowe do motocykli to zatem bardzo dobry wybór!
Akumulatory AGM
Ten ciekawy rodzaj akumulatora do motoru również potrafi bardzo długo wytrzymać, jak jego poprzednik, czyli akumulator żelowy. To, co wyróżnia go, to elektrolit umieszczony w matach szklanych, działają bardzo podobnie, jak żelowy, jednak nie są to żelowe akumulatory. Co ciekawe, wielu ludzi myli oba modele, uważając, że to jeden i ten sam. Baterie tego typu akumulatora cechują się wysoką rezystencją elektryczną, czyli przekłada się to na wyższe napięcie w zaciskach. Niestety, akumulatory AGM są też sporo droższe, dlatego często mniej opłacalne, niż pozostałe modele.
Starsze typy motocykli zazwyczaj muszą zostać przy tradycyjnym akumulatorze. Jeśli jednak mamy nowy motor, odwiedzając stronę: https://www.motobros.pl/akumulatory-motocyklowe/, bez problemu dobierzemy odpowiedni akumulator żelowy do motocykla.