Gry planszowe i ich wpływ na rozwój dziecka

Tak zwane planszówki stanowią wysoce popularny sposób spędzania wolnego czasu, zwłaszcza w jesienne i zimowe wieczory lub podczas choroby dziecka. Wypełniają one czas, zapewniając prostą i angażującą rozrywkę, która jednocześnie posiada szereg walorów edukacyjnych i rozwojowych. Warto zastanowić się nad wpływem gier planszowych na rozwój procesów umysłowych, emocjonalnych oraz społecznych u dziecka i wykorzystać je w najlepszy sposób.

Uczciwa rywalizacja i umiejętność przegrywania

Wydaje się, że podstawowymi aspektami wynikającymi z uczestnictwa w grach planszowych są umiejętności społeczne. Gra odbywa się zazwyczaj w określonym porządku, konieczne jest więc cierpliwe czekanie na swoją kolej oraz przestrzeganie narzuconych w instrukcji zasad. Ponadto gra planszowa stanowi doskonałe pole do odczucia porażki i przegranej oraz nauczenia się, jak sobie z nią poradzić. Niemożliwe jest bowiem ciągłe wygrywanie, dziecko więc staje wobec konieczności poniesienia porażki, która jednak kształtuje jego charakter i przygotowuje na bardziej poważne klęski w życiu.

Edukacja w grach planszowych

Abstrahując od wspomnianych zdolności społecznych, dziecko grające w planszówki rozwija także swoje umiejętności poznawcze. Gry często wymagają podstawowej wiedzy o liczbach oraz umiejętności odliczania – ma to odniesienie zwłaszcza do gier planszowych, uwzględniających rzucanie kostką. Również logiczne myślenie przyczynowo – skutkowe zostaje pobudzone podczas udziału w rozgrywce. Zdolność przewidywania, planowania oraz zapobiegania przegranej wydaje się równie ważna.

Samodzielne tworzenie gier

Projektowanie i konstruowanie własnej gry planszowej staje się ciekawą propozycją na wykazanie się kreatywnością oraz rozwój zdolności manualnych. Wspólne tworzenie gry buduje relacje rodzica z dzieckiem, a osobiste generowanie reguł sprzyja ich późniejszemu przestrzeganiu. Warto więc zorganizować wolny czas dziecka w podobny, atrakcyjny sposób, przyczyniając się do korzystnego przebiegu jego wieloaspektowego rozwoju.